7 - Wandeldag 6 Pinarhisar - Vize - 30 km - Reisverslag uit Vize, Turkije van Marjan Tini - WaarBenJij.nu 7 - Wandeldag 6 Pinarhisar - Vize - 30 km - Reisverslag uit Vize, Turkije van Marjan Tini - WaarBenJij.nu

7 - Wandeldag 6 Pinarhisar - Vize - 30 km

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan

01 Augustus 2009 | Turkije, Vize

Zaterdag 1 augustus

::: Kortste pad en feest in Vize

Prachtig weer met 'n ietsje wolkendek lopen we de stad uit. In het hotel ging de wekker om zes uur en om half zeven verzamelen. We lopen langs een politiebureau en ja wel hoor daar gaat weer een auto voor ons als escorte mee. Zonder dat we er erg in hebben gaat de auto voor en staat ons op te wachten.
Als het even kan lopen we langs de zonnebloem- en graanvelden. Ja en dan lukt het niet om ons zo goed te volgen, vinden we niet erg. Goed stuk gelopen langs de weg en na 6 km komen we bij een klein dorpje. Tijd voor ontbijt. Er staat een fruittent langs de weg en we gaan goed inslaan: perziken, nectarines, suikermeloen, appels en bananen. Aan de overkant gaan we ons installeren. 2 mannen staan op zodat we 2 tafels aan elkaar kunnen schuiven. De placemats in de vorm van kranten krijgen we en daar gaat het fruit op. Natuurlijk bestellen we meteen thee, gewone zwarte thee of de rozenbottel soms is het ook hibiscusthee. Altijd lekker en goed voor de dorst. Er wordt ook brood, boter en nieuwe kaas gehaald. De oude kaas uit de rugzak die daar al een dag zit is ietwat broeierig maar die maken we wel eerst op. We zitten te smullen. Madelon was halverwege door de politie met wat rugzakken daar al afgezet.
Na een flinke pauze van ruim een uur gaan we verder. Sedat vraagt de weg maar volgens de politie en eigenaar van winkeltje is er geen pad over de akkers. We gaan toch en komen er van terug. Na 3 km en 2 uur lopen door de zonnebloemenvelden en dwars door graanvelden staan we met gehavende benen te hijgen.
Er komt een man flink gebarend en pratend van een heuvel lopen. Hij denkt dat we illegalen zijn en daar wat rondlopen. Na heen en weer gepraat wijst hij over de heuvel heen het pad welk we moeten volgen. Maar eerst wil hij ons zijn bijenkasten en volkstuin laten zien. Prachtig eenzaam plekje op de berg met een woonwagen en veel schaduw, we maken er graag gebruik van om even te rusten. Tomatenplanten en nog veel meer. 5 min. Rust. Hij heeft een eigen waterbron (lekker water) die laat hij ook nog aan ons zien en dan moeten we echt verder. De waterbronnen zijn een zegen voor dit land. We komen ze veel tegen. Het land ziet er dan ook welvarend uit. Door struiken en over de keien steken we een riviertje over. Alleen Sedat haalt natte schoenen hij heeft dan ook lage wandel/zomerschoenen aan. Na deze 3 km hebben we overleg en besluiten we dat we langs de asfaltweg gaan lopen. Het besluit is voor mij niet moeilijk te nemen. Heb ondertussen zo veel blaren en loop behoorlijk vervelend dat ik alleen óf wil lopen dan voel ik mijn voeten na 5 minuten tenminste niet meer óf wil blijven zitten.
Bij de weg ontmoeten we de politieman weer. Nu gaat Madelon mee en hoera ook de rugzakken gaan in de auto, nu durf ik het wel aan om nog verder te lopen. Bij ... houden we een stop en krijgen we meloen aangeboden van de politie. Ook hier is een waterbron waar we de flessen vullen. Tini en Sedat gaan mee op uitnodiging van een vrouw om pruimen te plukken. Wij blijven met de voetjes omhoog zitten, te moe of geen fut om mee te gaan. Ze komen terug met prachtige verhalen: bij een huis zaten mensen ze op te wachten en op een kleed kregen ze van alles aangeboden oa pruim met worm.. we gaan richting Vize: de rugzak weer op want er wordt op ons gewacht. In Vize is er een Groot Cultureel Feest van 3 dagen lang. Bij het begin van de stad staat Bulent Türker ons op te wachten. Hij is een van onze contactpersonen in Nederland. Hij loopt met een politieagent en de politieauto gaat voor met zwaailicht en daar gaat de groep. Midden door de stad en af en toe loopt Bulent naar een groepje mensen en dan wordt er geklapt en we worden toegejuicht. Bij het stadhuis staat de burgemeester ons op te wachten en krijgen we een rondgang langs fototentoonstelling van de stad en omgeving en krijgen thee en koekjes aangeboden. Er voegen zich meerdere mensen bij Bulent en Sedat en velen willen met hen op de foto. Na een uurtje op het plein (de koekjes zijn zo op en leuk gesprek met olijke jongetjes) gaan we naar een restaurant om Turkse pizza te eten. Ook dit krjjgen we aangeboden, het feest kan niet op wat een gastvrijheid! Dan met Bulent mee naar zijn huis, door het feest is er geen hotelkamer meer te krijgen en slapen we bij hem thuis. Zijn huis ligt tegen het festivalterrein aan dus dat komt voor de avond mooi uit. we zijn erg moe. De mannen gaan op de grond in een kamer en de 5 vrouwen in de huiskamer op een rij. Het is een groot huis met 2 toiletten. Onderweg heeft Bulent een watermeloen van 11 kilo! gekocht en die gaan we lekker oppeuzelen. Zijn moeder komt binnen, ze was naar de moestuin en heeft daar tomaten, snijbonen en pepertjes gehaald. Douchen, blaren verzorgen en om 8 uur richting festivalterrein met een grote kermis, wat een mensen en wat een kleurenpracht. Er is een heel groot podium en we hebben daar gereserveerde stoelen, concerten voor iedereen gratis te bezoeken. Er is wel onderscheid met stoelen voor genodigden, een grote zittribune en verder hebben mensen zelf stoelen meegenomen en verder naar achteren staan ze. We zien drie optredens. Prachtig om te zien hoe de mensen klappen en enthousiast zijn. Naast ons komen 3 kinderen zitten en na wat geglimlach over en weer en het uitwisselen van de namen ( ze willen graag het Engels geleerd op school spreken) staan we met de kinderen en de hele groep te dansen. Volgens Sedat is dit niet helemaal volgens protocol maar ja we zijn Nederlanders. Elke muziekgroep wordt aangekondigd en na afloop krijgen ze een koek met plaquette van de stad (deze hebben wij ook gekregen) en jawel de burgemeester bedankt ons voor de tocht voor het goede doel en het uitzetten van een wandelpad. Om 12 uur zijn we behoorlijk moe en gaan terug met de moeder.
We krijgen eerst een verrukkelijke grote kop thee en gaan dan voldaan maar zeer vermoeid op het matje, na eerst nog 2 zoenen en andere kussen gekregen te hebben en nee jij moet een deken en zo gaat het nog even door voordat we allemaal goed liggen. De warmte in de kamer uitschakelen en dan gaan we allemaal een goede nacht in.

Verslag uit: Turkije, Vize

Laatste paar dagen in Turkije

08 Augustus 2009

14 - Feestje en scheerpartij
Marjan

Hi welkom bij Sultanstrail! Wij: Tini, Annemieke en Marjan gaan eind juli vanaf de Bulgaarse grens naar Istanbul lopen. Dit gaan we niet alleen doen. Sedat Cakir is op zaterdag 25 april al vanaf Zandvoort gaan lopen en het laatste gedeelte gaan we met hem en nog 9 andere, op papier zetten. Een wandelroute van ong 200 tot 280 km in het Europese gedeelte van de grens Bulgarije / Turkije naar Istanbul. De bestaande pelgrimsroute vanuit Europa door Turkije naar Jeruzalem loopt daar grotendeels langs een snelweg. Het is de bedoeling dat we een stillere route in kaart gaan brengen. Loop je via deze site met ons mee?

Actief sinds 26 April 2009